Followers

kursus

Kursus Rawatan Islam Terbaru

Tahap 1 : akan diadakan pada 19 - 20hb. September 2015 di Akrine Kuang

Kursus ini akan menekankan kepada perkara-perkara asas dalam rawatan Islam. Kursus ini sesuai bagi pelatih baru dan juga kepada pesakit yang mahu merawat dirinya sendiri.

Pada tahap ini, peserta akan diajar antaranya:

* Bagaimana alam jin
* Kaedah membenteng diri
* Teknik mengesan kehadiran jin
* Teknik racun
* Teknik dialog
* Teknik mengeluar jin (tarik guna serban / botol)
* Teknik mandian pesakit
* Teknik bakar batu-bata
* Akrionics
* Garis panduan merawat
* Latihan rawatan
Yuran adalah RM250.00 sahaja. Tempat adalah terhad. Hanya peserta Tahap 1 yang layak untuk mengikuti kursus Tahap 2

SMS butiran anda nama, alamat, pekerjaan kepada 019 758 4801

Tahap 2 : akan dimaklomkan

Pada tahap ini hanya bagi mereka yang telah mengikut kursus tahap 1 dan perawat-perawat (bekas pelatih Akrine) yang ingin mengulangkaji / mendalami teknik rawatan. Ia lebih menekankan kepada mereka yang benar-benar mahu menjadi seorang perawat.

Antara kandungan kursus adalah:

* Persiapan diri seorang perawat
* Keperluan bilik rawatan
* Teknik tikam
* Teknik baling
* Teknik tidurkan jin
* Teknik Kembara dan Rawat (TKR)
* Teknik Rotan Objek (TRO)
* Teknik ambil barang sihir
* Teknik Rawat Tanpa Sentuh Pesakit (RENTAP)
* Teknik Serkupan Azab (TSA)
* Keberkesan Rawatan
* Latihan

Yuran adalah RM250.00 sahaja (sila bank in ke Maybank Islamic 562740110528 Pusat Rawatan Islam Nur Ehsan)

Kursus bermula 8.30 pagi sehingga 5.00ptg

Sila sms nama, tempat tinggal, pekerjan dan tahap kursus yang dipohon ke 019-7584801

Tarikh tutup permohonan adalah seminggu sebelum tarikh kursus


Penginapan di tempat kursus bagi peserta lelaki (percuma) dan sesiapa yang memerlukan Homestay sila membuat tempahan( Homestay 1: Tn. Hj. Saad 0126794304 Homestay 2 : En. Majid 0136051892 Homestay 3: Tok 4 Taufik 0122670577) dengan kadar yang segera.

Hotel yang terdekat terdapat di TSB BBaru Sg. Buluh

Kusus Pengukuhan Tahap 3

Tarikh : 15hb. November 2014

Tempat : Dewan Burhanuddin Helmy, Kuang

Masa : 8.30 pagi hingga 5.00 petang

Yuran : RM100.00

Wednesday, November 14, 2007

Rawatan Ruqyah Menurut Pandangan Syara'

Jampi disebut dalam bahasa Arab dengan nama ruqyah, bukan ruqayyah. Kata Syeikh Mubarak bin Muhammad Al Mili dalam bukunya Asy Syraq Wa Mazahiru, ruqyah ialah:" Bacaan perlindungan yang dibaca dengan beberapa kalimat ke atas pesakit kerana mengharapkan kesembuhan."

Kita juga biasa mendengar perkataan nusyrah, bukannya nasyrah yang juga bererti jampi tetapi mengkhusus kepada rawatan sihir. Kata Al Baihaqi dalam kitab sunannya, "Abu Sulaiman menyatakan bahawa nusyrah adalah sejenis ruqyah." Yakni nusyrah itu tergolong dari jenis ruqyah."

Imam Ibnu Qayyim pula berkata, nusyrah itu adalah,"Meleraikan sihir dari orang-orang yang terkena sihir." Oleh yang demikian nusyrah sifatnya lebih khusus daripada ruqyah.

Ibnu Hajar dalam Fath Al Bari menyatakan bahawa para ulama telah bersependapat mengenai keharusan menggunakan sesuatu ruqyah jika mencukupi 3 syarat berikut:

1. la terdiri dari ayat-ayat Allah atau nama-namaNya atau sifat-sifatNya.
2.Diketahui maknanya.
3.Beriktiqad bahawa ruqyah tidak boleh memberi kesan tetapi Allahlah yang berkuasa memberi kesan.

Syeikh Ibrahim Ibnu Zuhrah dalam kitabnya As Sihir Bi Al Quran, telah menghuraikan dengan panjang lebar mengenai syarat - syarat ruqyah, secara ringkas ruqyah itu mestilah:

1. Bukan ruqyah yang mengandungi unsur-unsur syirik. Daripada Auf bin Malik Al Asyja' iy katanya, “Adalah kami di zaman jahilliah membaca ruqyah, lalu kami pun bertanya," Wahai Rasul Allah! Bagaimana pendapat anda tentang hal ini?” Jawab baginda: "Tunjukkan kepadaku ruqyah-ruqyah kamu, tidak mengapa (membaca) ruqyah selagi mana ia tidak mengandungi kesyirikkan."(Riwayat Muslim).
2. Bukan ruqyah sihir kerana Allah Azza Wajallah telah mengharamkan sihir.
3. Ruqyah tersebut bukan diambil dari Arraf atau kahin sekalipun ruqyah tersebut bukan sihir. Seorang itu tidak dibenarkan mendatangi mereka atau membenarkan perkataan atau cakap-cakap mereka. Meminta ruqyah daripada Arraf atau kahin akan membuka pintu kepada orang ramai mendatangi atau mengharapkan ruqyah daripada mereka. Ini bertentangan dengan maksud Rasullullah yang memberi amaran kepada orang ramai agar jangan mengunjungi mereka, sebagaimana sabda baginda: "Barangsiapayang mendatangi Arraf atau kahin dan membenarkan apa yang diperkatakan olehnya. maka sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan kepada Muhammad”.
4. Ruqyah itu mestilah dengan ungkapan - ungkapan dan makna - makna yang dapat difahami kerana sesuatu yang tidak dapat diketahui dan difahami maknanya. tidak selamat daripada kesyirikan. Perkara yang disangka ada padanya kesyirikan tidak boleh diambil.
5. Ruqyah bukan dalam rupa yang haram misalnya membaca ruqyah mestilah dalam keadaan junub, dibaca di tanah perkuburan, dalam tandas, ia ditulis huruf atau sambil memerhatikan bintang-bintang dan seumpamanya seperti melumurnya dengan najis atau membuka aurat.
6. Ruqyah tersebut bukan merupakan ungkapan-ungkapan yang diharamkan seperti mencela, mencaci, dan melaknat kerana Allah tidak menjadikan ubat itu dari perkara-perkara yang haram.
7. Perawat dan pesakit tidak boleh beranggapan atau menyangka bahawa ruqyah itu sendiri yang melakukan penyembuhan atau ia dapat menolak perkara-perkara yang tidak diingini (tetapi sebenarnya Allahlah yang maha berkuasa yang melakukan semua itu).

Tersebut dalam kitab sahih Muslim daripada Jabir: Rasullullah telah melarang ruqyah lalu datang keluarga Amru bin Hazam dan bertanya,"Wahai Rasulullah, sesungguhnya dahulunya pada kami ada ruqyah yang kami jampi untuk gigitan kalajengking, "Kata Jabir lagi, mereka pun mengemukakan kepada banginda berkenaan ruqyah mereka, kemudian baginda bersabda," Aku berpendapat ia tidak mengapa, oleh itu jika seseorang itu mampu memberi manfaat kepada saudaranya, maka hendaklah ia melakukannya."(Riwayat Muslim).

Tersebut dalam kitab Fath Al Bari oleh Ibnu Hajar, Ibnu At-Tin pernah berkata, " Ruqyah dengan mauwwizat - yakni surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas dan lain -lain yang berupa nama-nama Allah adalah merupakan perubatan kerohanian - Apabila ia berada diatas lidah orang - orang yang baik nescaya akan terhasil kesembuhan dengan izin Allah",

Imam Syafie r.h pernah ditanya mengenai ruqyah lalu beliau menjawab,"Tidak mengapa jika ruqyah itu dengan menggunakan ayat-ayat Allah dan apa yang diketahuinya berupa zikrullah."

Kitab Imam Al Qurtubi pula, ruqyah itu ada 3 jenis:

1. Ruqyah dimasa Jahiliah, iaitu yang tidak diketahui maknanya. Ini wajib dijauhi agar tidak berlaku padanya kesyirikan atau membawa kepada syirik.
2. Ruqyah dengan ayat Allah atau nama-namanya. la boleh diamalkan jika ia ma’ thur (mempunyai sandaran sunnah) malah disunatkan pula.
3. Ruqyah dengan selain daripada nama-nama Allah seperti nama malaikat atau orang salih atau sebahagian besar makhluk yang lain. Ini wajib dijauhi dan tidak pula disyarakkan lantaran ia mengandungi erti pergantungan tidak kepada Allah dan mengambil berkat dengan nama - namanya oleh itu lebih baik ruqyah ini ditinggalkan.

Adapun cara ruqyah itu, menurut syeikh Abu Bakar Muhammad Al Hambali dalam kitabnya Ilaj Al Umar As Sihriyyah Min Asy Syariah Al Islamiyyah, ialah ruqyah itu dibacakan oleh si pejampi ke atas tempat yang sakit atau perawat membacanya pada dua-dua belah tangannya sendiri lalu disapukan ( ke bahagian yang sakit) atau dibaca kedalam air dan yang seumpamanya. Kemudian ia menghembus selepas membaca ruqyah iaitu hembusan yang tanpa diikuti dengan lidah. Ia hanyalah hembusan nafas yang ada bersamanya kelembapan air liur.

No comments:

Blog/web Rawatan

My Favourite

Expose Mistik part-1

Expose Mistik Part 2

Expose Mistik Part 3

Teknik Tidurkan Jin



Senarai Perawat Luar Negeri

KLINIK RUQYAH DI LUAR NEGERI





  • Jordan
  • "Ayesh Quran: Cell: 00962795576723, ayeshquran@yahoo.com (Taibeh, Irbed, Jordan)
  • UK
    • Abu Junaid: 07834326225 (Birmingham and surrounding areas, UK)
    • Abdul Jabbaar: 07976918576 (Huddersfield and surrounding areas, UK)
    • Abu Abdullah As-Salafi: 07737557330 (Birmingham, UK)
    • Abu Abdullah: Ruqyashariyah@yahoo.co.uk, http://groups.yahoo.com/group/RuqyaShariyah/
    • Zaid : 07985667618 (Leicester, UK)
    • Sheikh Abu Hanifah (appears on the Islam Channel Q&A): 0208 471 5766 (London, UK)
    • Ibrahim At-turki: 07719380579 (Hertfordshire, North London)
  • USA
    • Abdulhakim Alhiyafi: (615) 668-2522 (Dallas, Tx 76107), the sheikh works in Sharia Academy and he travels to other states frequently.
    • Ahmad Al-Jabry: (313) 384-4509 (Dearborn, Mi 48126)
  • Germany
    • Abu Sufian: 01625365432 (Bonn)
  • Bosnia and Herzegovina
  • Morocco
  • Pakistan
    • Iqbal Salafi: TEL: 0092 51 5537998 (7AM-3PM PST), Mobile:0092 3335115646, Kashmiri Bazaar near masjid Darus Salaam, Ahl Hadith (RAWALPINDI-PAKISTAN)
  • Egypt
    • Waheed Abdul-Salam Balo: 0020105061850 (Egypt)
  • Yemen
    • Muhammad Al-Imam center (Ma'bar, Yemen)
    • Abdul-Qadir Al-Qudsy center (Al-Qadisiyah, San'a', Yemen)
  • Saudi Arabia
    • Abdul-Azeez Abu Djeen: phone: 4265211, cell: 055415020 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Muhammed Al-Subai'y: 055216484 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Abdul-Azeez bin Jdeed: 055425132 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Abu Abdullah: 054264125 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Abdullah As-Sadhan: 055261525 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Nasir Armeeh: phone: 055425132, cell: 055212184 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Abdullah Fahd Arsheedy: 0557556976 , 0557992665 (Al-Kharj, Saudi Arabia)
    • Khalid Al-habashy: the imam of Masjid Al-Sulayman (Jeddah, Saudi Arabia)
    • Munair Arab: (+966) 555708580, www.alroqia.com (Jeddah, Saudi Arabia)
    • Abdul-Azeez Muhammed Al-Kharmy: cell: 055663850, aziz1123@hotmail.com (Jeddah, Saudi Arabia)
    • Saleh An-Nah-Has: 0506575057 (At-Ta'ef, Saudi Arabia)
    • Ahmed Ard-dady: office: 048229319, cell: 0505302026 (Al-Madinah Al-Munawwarah, Saudi Arabia)
    • 'a'edh Al-Sharary: cell: 053650839 (Tabarjal, Saudi Arabia)
    • Sa'eed Al-Qahtany: 055759590 (Riyadh, Saudi Arabia)
    • Abu Mohammed Arsainy: 055143121 (Buraydah, Saudi Arabia)
    • Khalaf Aal-Baker: 054407544, (Al-aziziyah, Saudi Arabia)
    • Muhammed Al-ataiby: 052388818, 054449429 (Al-Khalidiyah, Saudi Arabia)
  • Kuwait
    • Abdullah Al-hadad: 3842452 (Al-Green, Kuwait)
    • Faysal Al-'anzy: 9279496 (As-Sableekhat, Kuwait)
    • Hady Al-'anzy: 9009019 (Al-Jahra', Kuwait)
    • Mohammed Al-Qaysi: 7989066 (Great Mubarak, Kuwait)
    • Abu Osamah: 7040056 (Kuwait)
  • UAE
    • Salah Abdul-Qader: 050/6111706 (Abu Dhabi, UAE)